Børnesyn i vores børnehave:
Gårdbørnehavens pædagogiske principper er følgende:
- Børnene skal være aktive medvirkende i de daglige gøremål.
- Børnene skal have oplevelsen af faste rytmer og sammenhængen i hverdagen.
- Børnene er med til forberedelse og fejringen af årstidsfesterne.
- Børnene skal have en gensidig respekt overfor hinanden.
- Børnene skal udvikle sig positivt, med hjælp og støtte fra de voksne.
- Børnene skal have et pænt sprog.
Gårdbørnehavens pædagogiske værdier er følgende:
- Tryghed.
- Ansvarlighed.
- Natur kendskab.
- Faste rytmer.
Læringssyn i vores børnehave:
Her vil vi beskrive ud fra de 6 temaer.
Barnets alsidige personlige udvikling:
Vi vil gerne have at børnene lære ansvarlighed i forhold til vores legetøj, samt være ansvarlig i forhold til andre mennesker og dyr.
Vi vil gerne have at det enkelte barn udvikler selvhjulpenhed i forskellige situationer.
Dette gør vi:
- Ved at give børnene små opgaver, som svarer til deres alder.
- Ved at træner børnene i selv at tage tøj af og på.
- Ved at tage udgangspunkt i det enkelte barn og dets kunnen.
- Ved at give børnene udfordringer i det små.
Sociale kompetence:
Vi vil gerne have at børnene føler sig trygge både i forhold til de andre børn og i forhold til de voksne.
Vi vil gerne have at børnene lærer at begå sig blandt andre børn.
Vi vil gerne have at børnene kan modtage en kollektiv besked.
Vi mener det er vigtigt at børnene kan danne venskaber i børnehaven.
Dette gør vi:
- ved at arbejde med børnene i mindre grupper.
- ved at giver børnene små opgaver i hold såsom borddækning.
- Hjælpe det enkelte barn med til at danne relationer til andre i gruppen.
Sprog:
Vi vil gerne have at børnene taler pænt til andre, både børn og voksne.
Vi vil gerne have at børnene kan formulere sig overfor andre personer, både børn og voksne. Dette kunne være omkring tanker, ideer, ønsker osv.
Dette gør vi:
- ved dagligt at synge med børnene
- selv være rolle modeller i vores sprogbrug
- ved at stoppe børnene med det samme, hvis de taler grimt, og fortælle dem hvad det betyder for den ”anden” når man snakker sådan.
- I vores samlinger fortæller børnene selv om deres oplevelser, samt genfortæller fælles oplevelser.
- Ved at læse meget for børnene i vinterperioden til vores ”frugt”samlinger. Vi variere det vi læser fra Rim/remser, eventyr, historier osv.
Krop og bevægelse:
Vi mener at det er vigtigt at børnene individuelt bliver udfordret fysisk, samt at gruppen bliver udfordret.
Dette gør vi:
- Ved at går i gymnastiksalen 1 gang om ugen.
- Ved at gå meget med vores børn.
- Generelt er vores børn meget i bevægelse, da vi har store udendørsarealer som de konstant benytter.
Natur og Naturfænomener:
Vi vil gerne have at børnene har kendskab til naturen, både i det store perspektiv og i det helt nære miljø.
Vi vil gerne have at børnene bliver nysgerrige /fascinerede og derved opnår en respekt og nydelse når de er i naturen.
Dette gør vi:
- Ved at forundres sammen med børnene over alle slags dyr.
- Ved at tale, ser og røre på både levende og døde dyr.
- Ved at være ude i alt slags vejr.
- Ved at passe og pleje vores egne dyr.
- Ved at smage på de frugter som årstiden tilbyder. Børnene har selv mulighed for at tage hidbær, brombær, valnødder, hasselnødder, æbler, blommer.
Kulturelle udtryksformer og værdier:
Vi vil gerne have at børnene får indsigt i andre måder at formidle historier på.
Vi vil gerne have at børnene får indsigt i hinandens liv og hvad der er vigtigt for den anden.
Dette gør vi:
- Ved at tage i Ishøj teater 3 gange om året.
- Ved at tilberede, sammen med børnene, ”gammeldags” retter til vores maddag, så børnene har mulighed for at smage noget andet end de er vant til.